Een paar jaar geleden kwam ik tegen wil en dank in aanraking met yin yoga. Tegen wil en dank omdat mijn yogadocente haar ochtenduurtje ‘power yoga’ had omgezet in yin yoga. Omdat ik graag op dát tijdstip en bij háár yogalessen wilde volgen, had ik geen keuze en ging ik aan de yin. En ik kan je zeggen, als je (net als ik) ongeduldig bent aangelegd is yin een grote uitdaging! De eerste lessen voelde ik een grote weerstand. Wat ging de tijd langzaam en wat deden sommige houdingen een pijn! En hoewel sommige houdingen nog best wel pijn doen ben ik een grote fan van yin yoga geworden en ben ik zelfs een yin yoga-opleiding gaan volgen.

Yin yoga hype in de Verenigde Staten

Yin yoga is een grote hype in de Verenigde Staten en waait nu langzaam over naar Nederland. De grondlegger van yin yoga is de Amerikaan Paul Grilley, die sinds 1980 onderwijst in yoga en anatomie.  De houdingen die je bij yin yoga aanneemt zijn gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. Net als in de hatha yoga waren de houdingen oorspronkelijk bedoeld om langer in de Lotushouding te kunnen blijven mediteren. Tegenwoordig wordt yoga vooral als goede  lichaamsbeweging gezien voor wie een zittend beroep heeft.

Tegen je grenzen aanlopen

Bij yin yoga gebruik je niet je lichaam om in een houding te komen maar gebruik je de houding om in je lichaam te komen.

In yin yoga worden posities langer vastgehouden, meestal rond de 5 minuten. Zo heb je meer tijd om de weerstand in je lichaam te verkennen en je grenzen te verleggen. Je gebruikt je lichaam niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om in je lichaam te komen. Het rustige karakter van een yin yogales heeft een groot meditatief effect, en juist in een maatschappij die yang-gedreven is, kan dit soms een mooie tegenhanger zijn. Een moment voor jezelf waarin je de tijd kunt nemen om aandacht aan je lichaam te geven.

Yin yoga voor hardlopers

Ben je een hardloper dan is yin yoga echt iets voor jou. Hardlopen is yang en met yin yoga heb je alle tijd om alle onderdelen van je lichaam goed te voelen en weer meer rek te geven. Als je regelmatig aan yin yoga doet heeft dit een positief effect op je soepelheid. Je zult je na het sporten minder stijf voelen, spierpijn wordt snel minder en je herstelt sneller van blessures.

Yin yoga juist in de ochtend

Iedereen heeft baat bij yin yoga. Als je een zittend beroep hebt, belast je de gewrichten en het bindweefsel in je bekken en rug. Je spieren zijn constant aan het werk om je lichaam rechtop te houden. Daardoor verkorten ze. Bij yin yoga laat je die spieren juist los. De houdingen worden daarom zittend of liggend uitgevoerd. Yin yoga kun je het beste ’s morgens beoefenen. De spieren zijn dan nog stijf, waardoor je sneller bij de bindweefsels en gewrichten komt.

Nieuwsgierig geworden?

Wil jij ontdekken wat yin yoga voor jou kan betekenen? Kom dan 12 november naar de workshop yin yoga, op mindful zondag  bij Yoga in de Baarsjes, Amsterdam-West.

Meld je nu aan!

Pin It on Pinterest