Blakend van energie de dag beginnen  Er gaat niks boven een goede nachtrust. Wakker worden, je ontspannen voelen, blaken van energie en uitgerust de dag beginnen. Je humeur is goed en ook je omgeving vaart daar wel bij.In onze Westerse maatschappij zijn er veel mensen met slaapproblemen. Overprikkeld door te hard werken, te veel ‘moeten’ ervaren en onder hoge prestatiedruk staan. Sommige mensen hebben zelfs een structureel slaapprobleem en daardoor een slaaptekort, omdat ze te vaak onrustig en kort slapen.Iedereen slaapt wel eens een nacht slecht, maar als je vaker slecht slaapt kan dit leiden tot een serieus slaaptekort. De gevolgen hiervan kunnen zijn dat je sneller geïrriteerd bent, een verminderde concentratie hebt en een slechtere weerstand krijgt.Het is dus belangrijk om jezelf een gezond slaapritme aan te leren en yoga kan je hier heel goed bij helpen!

Waarom yin yoga zorgt voor een goede nachtrust  Wist je dat yin yoga jouw nachtrust kan verbeteren? Verschillende yogahoudingen zijn erg ontspannend en bevorderen de nachtrust. Zeg maar dag tegen al je slapeloze nachten, want vanaf nu zul je beter gaan slapen!

Door verschillende yogaoefeningen te doen voor het slapen gaan, zul je merken dat je lichaam veel meer ontspannen is dan voorheen. Yoga zorgt ervoor dat je met een rustig gevoel je bed in stapt en daardoor sneller in slaap valt. Je zult minder vaak wakker liggen en daardoor bouw je een gezond slaapritme op. Yoga kalmeert ook je geest en vermindert het piekeren.

Ademhalingstechnieken kunnen ook goed helpen bij het ontspannen voor het slapen gaan. Tijdens mediteren kun je letten op je ademhaling, maar ook tijdens yogaoefeningen. Zorg ervoor dat je een rustige omgeving gaat zitten. Doe je ogen dan dicht en adem 3 tellen in en 6 tellen uit. Door dit ritme aan te houden merk je dat je lichaam ontspannen wordt.

 

Deze 6 oefeningen werken slaapverwekkend  Als je de volgende yogaoefeningen structureel in je slaapritueel opneemt, zul je na enige tijd merken dat je je slaaptekort inhaalt, minder vermoeid bent en weer een betere weerstand hebt!

1. Gebroken kaars 

Deze oefening is erg goed voor je lichaam als je last hebt van rugpijn. Het verlicht de pijn, maar het kalmeert ook je geest.

  1. Ga tegenover een muur zitten en houdt ongeveer 15 centimeter afstand.
  2. Ga op je rug liggen en zet je benen omhoog tegen de muur aan.
  3. Laat je armen naast je liggen in een ontspannen positie.
  4. Als je het te zwaar vindt, kan je iets meer van de muur af liggen.
  5. Adem op een kalmerende manier door.
  6. Blijf 3 minuten in deze houding liggen.

2. Gedraaide kleermakerszit 

  1. Ga met je benen gekruist op het bed zitten.
  2. Adem diep in en plaats tijdens het uitademen je rechterhand op je linkerknie en je linkerkant achter je bij je stuitje.
  3. Draai ook je hoofd mee naar links en kijk over je schouder heen.
  4. Adem weer diep in en doe het nu bij de andere kant.
  5. Blijf voor 5 minuten in deze houding zitten.

3. Kindhouding
Tijdens deze oefening heb je geduld nodig om zo te blijven zitten. Je kan niet afgeleid worden door dingen om je heen want je ziet alleen je bed. Deze houding zorgt voor ontspanning en is rustgevend.

  1. Ga met je knieën op bed zitten.
  2. Beweeg je bovenlichaam naar voren en rust je hoofd op bed.
  3. Strek je armen voor je uit.
  4. Blijf voor 2 minuten in deze houding zitten.

4. Lijkhouding
Misschien een gekke naam voor een oefening, maar het zorgt voor volledige ontspanning.

  1. Ga liggen op bed en doe je benen iets uit elkaar en je armen los van je lichaam.
  2. Laat je handpalmen wijzen naar het plafond en laat je tenen wijzen naar de buitenkant.
  3. Dit is het moment dat je de ademhalingstechnieken van hierboven kan uitoefenen.
  4. Blijf voor zo’n 5 minuten in deze houding liggen.

5. Staande vooroverbuiging
Deze oefening traint je knieën en is effectief tegen vermoeidheid en hoofdpijn.

  1. Ga staan en plaats je voeten iets uit elkaar.
  2. Adem diep in en buig langzaam je bovenlichaam naar de grond toe.
  3. Strek je armen zo ver mogelijk naar beneden.
  4. Als je niet erg lenig bent, zullen je vingers je tenen nog niet kunnen raken, maar als je deze oefening vaak doet dan zul je snel verbetering zien!
  5. Blijf zo’n 2-3 minuten in deze houding staan.

6. Liggende vlinder
Deze oefening zorgt ervoor dat je spijsverteringsorganen wakker geschud worden.

  1. Ga liggen op bed en trek je knieën naar je toe, zo zitten je voeten dus tegen je billen aan.
  2. Buig je knieën naar buiten waardoor je voetzolen tegen elkaar aankomen.
  3. Zorg er nu voor dat je voeten nog steeds tegen je billen aan zitten.
  4. Ook nu kan je de ademhalingstechnieken van hierboven uitoefenen.
  5. Blijf ongeveer 4 minuten in deze houding liggen.

 

Heel veel succes!

Pin It on Pinterest